28. joulukuuta 2012

Kävikö niin oikeasti?

Vuosi sitten Tarkkailija kysyi minulta, ovatko tarinat Jeesuksen syntymästä tosia. Siinä oli muutama silmänräpäys aikaa keksiä totuudenmukainen, mutta lapsentasoinen vastaus. Kerroin, että Jeesus Nasaretilainen on ihan oikeasti elänyt, että hän kierteli maata ja opetti ihmisiä, mutta että tarinat hänestä on kirjoitettu muistiin vasta vuosikymmeniä hänen kuolemansa jälkeen. Mitä tulee Jeesuksen syntymään, niin siitä on kirjattu muistiin kaksi eri tarinaa, joissa on jonkin verran samaa, mutta joissa on myös eroja. Molemmat tarinat kertovat, että Jeesus syntyi Betlehemissä, että Joosef ei ole Jeesuksen oikea isä ja että enkeli kertoi Marialle Jeesuksen syntymästä samoihin aikoihin, kun hän huomasi odottavansa lasta.

Luukas kertoo seimestä ja paimenista. Matteus taas kertoo Itämaan tietäjistä ja tähdestä. Luukkaan mukaan Jeesus vanhempineen suuntasi Betlehemistä Jerusalemin kautta Nasaretiin. Matteus taas kertoo Herodeksesta ja kuinka Jeesus vanhempineen pääsi pakoon lastensurmaa Egyptiin ja kuinka sieltä palattiin vasta Herodeksen kuoltua. Luukkaan mukaan Maria oli kotoisin Nasaretista, Matteuksen mukaan Galilean Nasaretiin muutettiin, koska Herodeksen poika Arkealos oli Juudean kuningas ja se arvelutti Joosefia. Matteuksen evankeliumi ei mainitse verollepanoa tai matkaa Betlehemiin, jotka Luukkaan mukaan tuovat Joosefin ja Marian Betlehemiin. Matteuksen mukaan he voisivat olla Betlehemistä kotoisin.

Vaikka molemmat evankelistat kertovat Marian olleen neitsyt, kun enkeli ilmoitti lapsesta, niin evankeliumit eroavat siinäkin, olivatko Joosef ja Maria avioituneet ennen Jeesuksen syntymää. Luukkaan mukaan he olivat kihloissa, Matteuksen mukaan Joosef otti Marian vaimokseen, muttei kajonnut häneen ennen Jeesuksen syntymää. Luukas ei kerro, miten Joosef ylipäätään suhtautui siihen, että hänen kihlattunsa yllättäen odotti lasta. Matteus kertoo, miten enkeli kävi Joosefia puhuttelemassa, jottei Joosef olisi kihlattuaan hylännyt.

Osa evankeliumitekstien eroavuuksista on sovitettavissa yhteen, osa taas... no, on niitäkin yhteen sovitettu. Mutta onko yhteensovittaminen tarpeellista? Jouluna juhlitaan Vapahtajan syntymää, mutta se, mikä teki Jeesuksesta Vapahtajan oli, se mitä hän opetti, se miten hän kuoli, se miten hänen uskotaan nousseen ylös, mitä hänen seuraajansa opettivat ja miten he kokemaansa tulkitsivat.

Joulutarinoissa oleellista on, että ensimmäisen joulun puitteet eivät olleet kovinkaan kummoiset. Oli lapsi, jonka isästä ei ollut tarkkaa tietoa. Oli nainen, jota ei päästetty sisätiloihin synnyttämään. Oli vastasyntynyt, jonka makuupaikka oli seimi. Oli paimenia, jotka tekivät yölläkin työtä. Oli perhe, joka joutui pakenemaan vainoa naapurimaahan.

Samalla puitteet olivat juhlavat. Oli tähti, joka johdatti tietäjiä idästä. Oli kuninkaallisia lahjoja. Oli taivaallinen sotajoukko joka ylisti: "Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa."

Mutta kävikö näin oikeasti? Jeesus on varmasti syntynyt, elänyt, opettanut ja kuollut. Hänestä kerrotaan ja hänen opetuksiaan muistellaan vielä 2000 vuotta myöhemmin. Tarinat Jeesuksen syntymästä ovat innoittaneet ihmisiä vuosisadasta toiseen, esimerkiksi uutta taidetta syntyy edelleen. Tarkkailijan rakastamassa joululaulussa lauletaan: "Aamu kun koitti, tiesikö kukaan, tuo ensi joulu sai muuttaa historian."

2 kommenttia:

  1. Taannoin Eino Leinon Seuran pikkujouluissa pitämässään joulusaarnassa pastori Jaakko Heinimäki muistutti että Jeesuksen neitseellisestä syntymästä on myös kolmas, ja jälleen vähän erilainen versio Koraanin Marian suurassa.

    VastaaPoista
  2. Totta, ja kaanonin ulkopuolelle jätetyissä evankeliumeissa on myös kertomuksia Jeesuksen syntymästä. Nämä versiot ovat selvästi Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeja nuorempia, ts. kauempana historiallisesta Jeesuksesta. Kiinnostavia kyllä.

    VastaaPoista