9. toukokuuta 2014

Ei se halunnut

Vuosia sitten kelto sanoi, että lapsen ei pidä antaa tehdä sellaisia päätöksiä, joiden seurauksia hän ei ymmärrä. Olen tästä täysin samaa mieltä. Olen edelleen kiitollinen peruskoulun fysiikan ja kemian sekä matematikan opettajilleni siitä, että nämä olivat menneet sanomaan isälleni, että ei anna sen tytön valita lukiossa lyhyttä matematiikkaa. En tiennyt, kuinka tärkeä tuo valinta oli: jatkoin siitä sitten yliopistoon matematiikkaa lukemaan ja huomasin heti sen, mitä opettajani tiesivät jo. Matematiikka on minun juttuni. Kelton antamaa esimerkkiä en edelleenkään ymmärrä. Hänen mukaansa hyvä esimerkki tästä säännöstä on, että lapsen voi antaa valita kahdesta paidasta mieluisamman, muttei pukea sandaaleita lumihankeen.

Kyllä meidän muksumme ovat jo muutaman vuoden ikäisinä ihan kokemuksesta oppineet, että äidin pukeutumisvaatimuksissa on jotain perää eikä täysin säähän sopimattomasta pukeutumisesta seuraava pieni epämukavuus ole sellainen seuraus, jota lapsi ei pystyisi kantamaan. Ei varsinkaan, jos sopivampaa vaatetta on matkassa ja ne puetaan heti, kun tilanne niin vaatii. Oikeastaan päähineen käyttö kesällä on ainoa vaatejuttu, jonka kanssa olen ollut tiukkana. Koin nelivuotiaana sellaisen auringonpistoksen, että käytän nykyäänkin ulkona lähes aina päähinettä. Päähineen voi heittää hetkeksi pois, jos on juossut itsensä läkähdyksiin, oli sitten kesä tai talvi, mutta muuten se on ja pysyy päässä.

Tarkkailijan kanssa ovat tulleet ensimmäiset valinnat koulussa vastaan. Ne valinnat ovat olleet aivan yksikäsitteisesti vanhempien valintoja. Kielellisesti lahjakas lapsi lukee jo alakoulussa kahta vierasta kieltä ja ensin valitaan se harvinaisempi kieli. Sen verran annoimme mahdollisuutta valita, että sai valita tarjolla olleista kielistä mieluisamman.

Päätös hakea musiikkipainotukseen ei ollut yhtä helppo. Koulun vaihtuminen ei ole pikku juttu yhdellekään lapselle ja erityisen iso askel se on lapselle, jolle muutokset ovat vaikeita. Olin välillä aivan varma, välillä taas en. Myöskin Tarkkailija tuntui olevan kahden vaiheilla sen suhteen, haluaako hän nyt tätä vai ei. Se ei ole kuitenkaan mikään syy sysätä päätöstä lapselle, että äidillekin päätös on vaikea.

Olenkin hämmentyneenä kuunnellut muiden vanhempien puheita, kuinka he kolmannelle luokalle siirtyvälle ehdottivat sitä ja tätä, mutta lapsi ei halunnut. Kahdeksanvuotias! Ei sen ikäinen ole kypsä vielä asioista päättämään, vaikka ilman muuta lasta on kuultava. Jos Tarkkailijalle musiikkiharrastukset olisivat olleet pakkopullaa, olisin ilman muuta unohtanut koko jutun. Aika usein se, ettei lapsi jotain halua, on vain muutosvastarintaa. Tarkkailijan kanssa todettiin, että olisi niitä muutoksia luvassa myös nykyisessä koulussa. Tätä tulevaa muutosta onkin sitten työstetty viikkokausia. Voi toki olla, että lasten päätösten mukaan menemisen takana on jotain tällaista.

Minä olen hankkinut itselleni maineen lepsuilijana, koska olen antanut lasten päättää sellaisista asioista, joihin heidän ymmärryksensä riittää. Tarkkailija on esimerkiksi ollut kolmevuotiaasta saakka kaupassa valitsemassa vaatteensa. Muita hän ei suostunut pukemaan. Luonnostani hyvin omaehtoisena ihmisenä tiedän, että omaehtoinen lapsi arvostaa, kun saa tehdä itseään koskevia päätöksiä. Toisaalta omaehtoinen ihminen arvostaa myös toisen ihmisen omaehtoisuutta ja sitä ettei päästetä liian helpolla. Mieheni on ensimmäinen ja ainoa poikaystävä, joka ei ensitapaamisella mennyt heti asentoon, kun vähän jostakin ärähdin.

4 kommenttia:

  1. Mielenkiintonen pointti noi vaatteet, mulle on aina ollu jotenkin ihan itsestäänselvyys ottaa lapset (4 ja 1v 11kk) mukaan vaateostoksille. Toki ostan toisinaan ilman, että ovat mukana , mutta tarkkaan harkiten. Meillä molemmat on sen verran tarkkoja vaatteistaan ja omaehtosia, että ne epämieluisat vaan jää käyttämättä. Muihin päätöksiin otan lapset mukaan mikäli ymmärrys riittää eli saatetaan yhdessä päättää viikon ruokalista tai se mennäänkö leikkipuistoon, lenkille vai vaan takapihalle. 4v päätti suurelta osin itse mitä synttäreillä tarjottiin. Oli suklaavadelmakakku, mummin tekemiä lusikkaleipiä, pari suolaista piirakkaa ja pikkunaposteltavia. Poika totes ite, että hän ei niitä piirakoita syö, mutta tee kun vieraat tykkää. Poika sai myös ite päättää halusiko uimakouluun nyt tulevana kesänä, halusi mielummin isänsä opettavan, koska vesi pelottaa eikä vieras ihminen tuntunut hyvältä ajatukselta. Luistelukouluun haluaa syksyllä, koska "isi ei osannu opettaa viime talvena oikein". Jo tommonen 4 vuotias ymmärtää yllättävän paljon ja mä otan mielummin mukaan päätöksentekoon kun sanelen kaiken ylhäältäpäin. Toki on asioita, joita lapset ei voi vielä päättää, hyvänä esimerkkinä noi valinnaisaineet. Ja just noin, että esim. joku vieras kieli aloitetaan, mutta lapsi voi valita parista vaihtoehdosta mieluisamman.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Tuo mainitsemasi ruokalistaan vaikuttaminen on yksi niistä jutuista, mitä kuulemma ei saisi antaa lapsen päättää, koska 1) silloin syötäisiin vain pitsaa ja hampurilaisia ja 2) lapsi pelkää, että jos hän ei osaa päättää, niin sitten ei kotona syödä ollenkaan.

      Just joo ja jetsulleen. Kai sen nyt lapsesta huomaa, jos päätöksenteko tai päätöksentekoon osallistuminen on liian vaikeaa eikä lapsen mielipiteen kysyminen tarkoita vielä sitä, että lapsi saisi määrätä. Kyllä sitä ruokaa muutkin joutuvat syömään ja heilläkin pitää olla sananvaltaa.

      Poista
  2. Erittäin hyvin kirjoitettu, mutta syy miksi kommentoin on vain tämä: "kuulemma ei saisi antaa lapsen päättää, koska 1) silloin syötäisiin vain pitsaa ja hampurilaisia ja 2) lapsi pelkää, että jos hän ei osaa päättää, niin sitten ei kotona syödä ollenkaan."

    Meillä sai jo 2,5-vuotias ostoslistaa tehdessä silloin tällöin luetella, mitä hän haluaisi seuraavalla viikolla syödä - ja toki Miehen kanssa aina tiesimme, mitä vaihtoehtoja sieltä tulee: nuudelia ja maksalaatikkoa. Eli aina kun itse tiesimme noiden lempiruokien passaavan viikon menuun, tarjottiin mahdollisuus osallistua ostoslistan tekemiseen. Ei olisi (onneksi) tullut mieleenkään, että tämä voisi olla haitallista tms.

    Kyseinen pian 3-vuotias osaa myös jo sanella vaatteitaan, niin etten enää uskalla ostaa juuri mitään isompaa hankintaa ilman häntä. Ellei se ole sinistä tai violettia. ;) Ja mielestäni ihan hyvä noin, koska muutoin lapsi tuppaa olemaan tietyissä tilanteissa varsin ujo ja arka, joten annan hänelle mahdollisuuksia vaikuttaa omiin asioihinsa sellaisissa tilanteissa, joissa hän itsekin haluaa ja joissa ei arkuus iske päälle. (Eri asia toki nuo oikeasti merkittävämmät valinnat, kuten kouluaineet, joihin onneksi on vielä omalla kohdalla aikaa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, aika usein nämä "asiantuntijoiden puheenvuorot" alkavat sillä, että ovat tarkkailleet jotain perhettä kaupassa, äiti on kysynyt lapselta, mitä syödään, lapsi on sanonut maksalaatikkoa. Asiantuntija päättelee, että perheessä syödään aina maksalaatikkoa,

      Eipä sillä, olen partiossa tavannut hyvin pieniruokaisia lapsia tai lapsia, jotka suostuvat syömään leiriruokaa vain, jos tarjolla on esimerkiksi makaronilaatikkoa. Luulen kyllä, että takana on jotain monimutkaisempaa kuin vain se, että lapsi on kaupassa saanut aina päättää, mitä syödään.

      Poista