21. tammikuuta 2013

Partiossa kasvaa vastuuseen

Kun olin ehkä jotain ehkä viidentoista, oli partiossa vuositeemana: "Partiossa kasvaa vastuuseen". Fokus oli nuorissa ja siinä, miten tärkeää on, että partio on nimenomaa nuorten harrastus. Aikuiset vähän niin kuin unohdettiin ja moni kuulemma koki, että hänet sysättiin syrjään. Kun sitten pääsin parikymppiseksi, partiossa, järjestötasolla, puhuttiin kuinka tärkeää on, että vartionjohtajilla on tukenaan sampo. Minä sitten hoidinkin meillä sammon virkaa. Omat vartiolaiseni olivat tuolloin vartionjohtajia eli vastasin heistä.

Tuli monenlaista vuositeemaa, yhdessä vaiheessa puhuttiin jäsenmaksukarkureista, sitten havahduttiin siihen, että jäsenmäärä on ihan oikeasti laskemassa. Tehtiin suurisuuntainen ohjelmauudistus ja alettiin puhua Kasvusta. Minä kerkesin tässä välissä vetää yhden porukan sudenpennuista vartionjohtajiksi ja uuden ohjelman myötä aloin vastata heistä vaeltajaluotsina.

Nyt puhutaan, kuinka tärkeitä ovat aikuiset, kuinka heitä tulisi saada toimintaan lisää. Olenpa nähnyt sellaisenkin tekstin, jossa markkinoitiin partiota toisaalta lapsille, toisaalta vanhemmille ja kolmantena aikuisille yleensä. Minä olen aikuinen, olen myös sudenpennun äiti ja meidän sudenpentumme, Tarkkailija, on vielä lapsi.

Minä olen ollut aina oikeanikäinen partioon! Kun olin nuori, puhuttiin, miten tärkeitä nuoret ovat. Kun kasvoin aikuiseksi ja sudenpennun äidiksi, alettiin puhua aikuisten tärkeydestä. Olen minä jotain jostain YSP:stä kuullut, ne ovat kuulemma nuoria, jotka puhuvat nuorille, mutta se juttu on mennyt vähän niin kuin ohi.

Nyt täytyy toivoa, että kymmenen vuoden päästä, kun Tarkkailija ja Sähikäinen ovat teini-iässä, ympyrä sulkeutuu, ja aletaan taas kasvattaa nuorista vastuunkantajia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti