2. kesäkuuta 2014

Tarvitaanko kurahousuja?

Aina silloin tällöin päädyn lukemaan keskusteluja, joiden mukaan sadevaatteilla ei tee mitään enää sen jälkeen, kun lapsi siirtyy eskarista kouluun. Yleensä niihin sitten joku kommentoi, että kyllä meidän lapsemme vain partiossa sadeasua käyttää. Viikonloppuna tämä elämäntapapartiolainen totesi, että sadeasu on ihan tyhmä. Lasten ulkoilupuvut pitivät hyvin pyöräretkellä vettä, mutta äiti puki sadeasun heti, kun alkoi sataa. Ja riisui sen, kun sade lakkasi. Ja puki uudestaan. Pyöräreissun jälkeen suuntasin kaupoille.

Minulla on vaateostoksilla ongelma. Se ongelma oli jo ennen miestä ja lapsia, 20 kiloa kevyempänä. Minulla on suhteettoman lyhyet jalat ja kädet. Nytkin myyjä tarjosi aluksi pukuja, joissa oli hihaa ja punttia parisenkymmentä senttiä ylimääräistä. Sitten tapahtui ihme. Löysin kuin löysin sekä housut että takin, jotka sopivat. Ne olivat kuin mittatilaustyönä tehdyt: näyttivät ja tuntuivat hyviltä. Myyjä oli hiukan hämmentynyt, koska vaatteet olivat D-mallistossa enkä minä kuitenkaan näytä tyypilliseltä D-mallin vaatteiden ostajalta.

Tämä on täysin maksamaton mainos: löysin Raiskin D-malliston: Vive-housut normaalia lyhyemmällä lahkeella ja Olsi-takki. Nyt täytyy vain toivoa, että tämän malliston vaatteille riittää ostajia. Sen verran usein olen myyjältä kuullut olevani valitettavasti ihan väärän muotoinen heidän vaatteilleen, että... no toivottavasti riittävän moni muukin on ja löytää nämä tai jotain muuta vastaavaa.

Jos tämä asu vastaa tarkoitustaan, ja miksei vastaisi, en enää tarvitse sadeasua. Kun lähdimme päiväkodilta partiotapahtumaan omien kuravaatteiden ja päiväkodin saappaiden kanssa, totesimme heti, että ei täällä nyt niin paljon sada. Sähikäinen pärjäsi mainiosti lenkkareissa ja vedenpitävässä ulkoilupuvussa, kun seistiin ensin lippuaukealla puheita pitämässä ja merkkejä jakamassa ja jatkettiin nuotion äärellä makkaraa paistellen.

Päiväkodin pihassa on jotain hyvin outoa. Se kastelee puolessa tunnissa lapset paljon perusteellisemmin kuin päivä sateisessa metsässä. Taidan siirtyä siihen leiriin, jonka mukaan kurahousuilla tai sadetakilla ei kyllä tee yhtään mitään sen jälkeen, kun eskari loppuu. Moderni vedenpitävä ulkoiluasu toimii maastossa paljon paremmin. Saappaita se ei sentään kokonaan korvaa. Harvoissa vaelluskengissä on niin paljon vartta, että niiden kanssa tunturipurosta yli kahlaa.

2 kommenttia:

  1. Oletko päässyt testaamaan sateessa tuota uutta ulkoilupukuasi? Pitääkö se vettä hvyin? Entä se edellinen pukusi eikö se pidä yhtään vai satoiko ihan kaatamalla kun laitoit heti sadeasun päällesi? Meillä oltiin viime viikolla pyöräretkellä ja alkoi satamaan oikein kaatamalla. Sadeviitta ei ollut mukana ja oma ulkoilupukuni laski heti vedet läpi ja kastuin läpimäräksi. Minua paleli ihan vietävästi läpimärissä vaatteissa ja piti yrittää tulla äkkiä kotiin. Olisi ihanaa jos löytäisi kohtuuhintaisen puvun josta rankempikaan sadekuuro ei heti pääse läpi. Minulla myös usein on housut ja hihat pitkät. Tuntuu että ulkoiluvaatteet tehdään missien mitoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ollut varsinaisesti ulkoilupukua: en nyt muista oliko verkkarit vai farkut ja tuulitakki. Eli ei pitänyt yhtään. Sitä paitsi pari kertaa partiossa alusvaatteita myöten kastuttuani olen oppinut pukemaan sadeasun heti enkä vasta sitten, kun olen jo märkä.

      Pari kertaa olen ollut tuon puvun kanssa sateessa: tänään viimeksi jalkapallokentän reunalla. Mitään pidempää, tuntikausia kestävää sadetta en ole päässyt testaamaan, mutta toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.

      Poista