14. maaliskuuta 2014

Kuka välittää lahjakkaista lapsista?

Menin lukemaan lahjakkaista lapsista kertovaa blogia. Sen mukaan heikoimpia tuetaan, on tehostettua ja erityistä tukea, mutta kukaan ei huolehdi lahjakkaista. Hetkinen! Ei se, että on tehostetun tuen piirissä, sulje pois erityislahjakkuuksia. Tarkkailijalla on matematiikkaa eriytetty ylöspäin ja hän on menossa musiikkiluokalle, vaikka hän on tehostetun tuen piirissä. Jo ensimmäisissä neuvolaan lähteneissä papereissa hänen todettiin olevan tietojensa puolesta aivan eri tasolla kuin useimmat samanikäiset lapset.

Jos lahjakas oppilas alisuoriutuu siksi, että luokassa ei ole työrauhaa, niin ensimmäinen mieleeni tuleva ajatus on, että tällä lahjakkaalla lapsella itselläänkin on jotain tarkkaavaisuuteen liittyvää pulmaa. Sitä kannattaa tutkia tarkemmin, koska alisuoriutuminen on aina vakava asia. Väitetään, että ADD olisi kovin alidiagnosoitu, samoin tyttöjen Asperger, ja uskon sen kyllä. Kummastakin on haittaa lähinnä lapselle itselleen. Kumpikaan ei häiritse luokan toimintaa ja, ennen kaikkea, kumpikaan ei häiritse opettajaa.

ADD voi suoraan johtaa alisuoriutumiseen, kun keskittyminen ei suju. Asperger näkyy enemmän pulmina kaverisuhteissa, jotka voivat johtaa siihen, että tyttö häpeää lahjakkuuttaan. Hän arvelee koulumenestyksen olevan syynä siihen, ettei saa kavereita.

Ei kannatakaan syyttää luokan erityislapsia siitä, jos oman lapsen koulunkäynti ei suju niin kuin pitäisi. Kannattaa hakea ongelmaa suoraan omasta lapsestaan; hänkin voi olla erityislapsi. Jokainen meistä joutuu työelämässä tekemään myös tylsiä rutiinihommia, jokainen joutuu työskentelemään varsinkin työuransa alkupuolella hälinässä, monen hengen huoneessa tai avokonttorissa. Toisilta se sujuu helpommin kuin toisilta. Minä olen siitä onnekas, että kevyt puheensorina taustalla paremminkin auttaa keskittymään. Kunhan eivät sentään kynät tai liidut lentele.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti